Monday, February 13, 2012

Death Metal

Posted by Unknown at 5:22 AM
Death metal itu sejenis subgenre bagi musik heavy metal yang berkembang pada Thrash Metal semasa awal 1980-an.
Ciri-ciri yang biasa dikenali termasuk janjang ritmik serta berkroma dan naratif atau struktur lagu "bercerita" (Nick Shirley) yang tidak mempunyai kitaran rangkap korus tetapi cuma mempunyai perkembangan tema dan motif.

Kalo dari segi estetik, dia biasanya dikenal pasti dengan irama gitar yang hebat, bunyi tukulan yang cepat dan kehebatan yang dinamik. "Blast beat" sering digunakan untuk bertambah keganasan muzik.
Lazimnya, vokal muzik ini merupakan bunyi mengagah yang dinamakan "growl", "death growl", ataupun "death grunt". Bunyi bernyanyi ini pakai kerongkong. Perbuatan ini berbeda pada teknik bernanyi tradisional yang tidak menggunakan perbuatan ini.

Wartawan muzik, Chad Bowar, memerhatikan bahawa gaya ini kekadangnya dinamakan "vokal Cookie monster" krna vokal ini hampir sama dengan "pekikan yang tidak bisa difahami". Mereka yang tidak biasa dengan genre ini kekadang keliru antaranya dengan "Deathrock"
Perkara death metal biasanya melibatkan tema yang lebih nihilistik berbanding genre yang lain dan menggunakan metafora yang mengerikan dan "jahat" untuk menggambarkan konsep yang lebih besar. Tumpuannya kepada kematian serta sifat musik ini yang keterlaluan mungkin menyebabkan penamaan genre ini sebagai "death" metal.

permainan gitar dan dram rancak dan rumit, walaupun ia tidak selalu semacam ini. Panca ragam genre ini sering menggunakan gitar dan gitar bes yang ditala turun dan diherot-benyot serta set dram yang hampir sejagatnya mengandungi dua buah dram bes. Walaupun ini merupakan set yang piawai, pancaragam muzik genre ini pernah menggabungkan alat muzik yang lain seperti keyboard. Death metal amat meletihkan pemain muzik, khususnya dalam bentuk yang lebih "teknikal".



0 comments:

 

Boo! Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review